loader image

Kuća je više od mjesta za odmor, druženje, rad i dokolicu

 

Useljavanjem u novu kuću ili stan svatko od nas na više ili manje svjestan način počinje stvarati dom. Godinama pažljivo skupljamo namještaj, slike i ukrase koji zajedno čine jedinstvenu konstelaciju predmeta koju doživljavamo kao dom.

Hoteli i javi prostori vrlo lako nas impresioniraju pažljivo osmišljenim i elegantno uređenim prostorom, dok se dom oblikuje spontano i srcem te često nije vizualno najatraktivnije mjesto na kojem smo bili. Unatoč tome, nakon vremena provedenog u hotelima, kućama i vikendicama prijatelja imamo potrebu vratiti se u svoj prostor.

Dom služi kao prostor memorije koji nam svakodnevno omogućava da se podsjetimo tko smo i čemu težimo. Ljudsku potrebu za materijalizacijom identiteta vidimo kroz povijest religije, korporativni identitet, branding i slično. U prošlosti ljudi su imali potrebu svoje bogove smjestiti u primjerene prostore kako bi ih materijalizirali kroz umjetnost i arhitekturu. Tako su nastali prvi hramovi, a kasnije crkve i muzeji te je svako razdoblje dobilo svoj reprezentativan stil ili građevinu. Stari Grci su za svoje bogove sagradili Partenon jer su znali da bez arhitekture ljudi nemaju podsjetnik na vrijednosti do kojih im je stalo i da gube osjećaj vlastitog identiteta. Bez lažne skromnosti možemo reći kako su naši domovi ujedno i naši hramovi koji nam ne služe za molitvu ili štovanje, već u kojima pokušavamo stvoriti mjesto koje poput hrama ocrtava naše vrijednosti i uspjehe.

Stvaranje doma je dugotrajan proces jer od nas zahtijeva da nađemo vlastiti stil i odaberemo stvari koje na materijalan način ocrtavaju naš identitet. Spremni smo, stoga, odbaciti jako puno stvari koje bi u prostoru dobro funkcionirale, ali nisu dijelom našeg identiteta.

Stvari i predmeti u svojoj biti su vrlo komunikativni pa će tako dva stolca jednako dobro ispunjavati svoju primarnu funkciju i osigurati udobno sjedenje, ali će istovremeno svojim izgledom komunicirati dvije potpuno različite vizije života.

Kada kažemo da nam se određena stvar ili predmet sviđa to znači da ona na atraktivan način komunicira i ocrtava naše vrijednosti. Podsjeća nas na nama važne teme, daje nam podršku, ohrabrenje i stvara osjećaj ugode kada idemo pripremati doručak ili sređivati račune prije spavanja.

Potraga za domom je povezana s našom potrebom da se osjećamo sigurno, ugodno i zaštićeno, a to možemo samo u prostoru koji smo uredili prema vlastitim željama i potrebama. Tražimo, stoga, nešto opipljivo, materijalno čime bismo izrazili i usidrili sve važne komponente naše osobnosti. Zbog toga biramo specifičan izgled pribora za jelo, polica za knjige, košara za rublje ili naslonjača da nas snažnije poveže s onim što jesmo i što želimo biti.

Dom predstavlja mjesto na kojem je naša psiha pronašla svoju fizičku manifestaciju, gdje nas predmeti među kojima živimo svakodnevno podsjećaju na naše najdublje vrijednosti i postignuća.